Un studiu efectutat de OCDE sugerează că 32% din locurile de muncă actuale sunt susceptibile să aibă schimbări semnificative în modul în care sunt efectuate. În plus, 14% din locurile de muncă ar putea fi complet automatizate. Cu toate acestea, doar doi din cinci adulți (41%) participă la educație și formare într-un an. Angajații care nu își dezvoltă seturile de abilități riscă să rămână în urmă.

Lifelong Learning sau învățarea pe tot parcursul vieții este o abordare a învățării – fie în contexte personale, fie profesionale – care este continuă și auto-motivată. Deși nu există o definiție standardizată a învățării pe tot parcursul vieții, în general s-a făcut referire la învățarea care are loc în afara unui institut educațional formal, cum ar fi o școală sau universitate. Învățarea pe tot parcursul vieții nu trebuie neapărat să se limiteze la învățarea non-formală sau informală, totuși. Este descrisă cel mai bine ca fiind voluntară cu scopul de a atinge împlinirea personală. Mijloacele pentru a atinge acest lucru ar putea rezulta în educație informală/non – formală sau formală. Este cea mai strâns legată de Teoria Învățării Andragogice sau de Teoria Învățării Adultului.

De ce este importantă Învățarea pe Tot Parcursul Vieții? În economia globală, rapidă și bazată pe cunoaștere de astăzi, învățarea pe tot parcursul vieții este atât o necesitate pentru forța de muncă, cât și o sursă de împlinire personală pentru indivizi.

Beneficiile învățării pe tot parcursul vieții pentru societate

  1. O economie mai puternică

Secolul 21 nu mai este o economie bazată pe muncă, ci una bazată pe cunoaștere, în care cei care nu au educație riscă șomajul și salarii mai mici. Așa cum explică academicianul Alan Burton-Jones:

„Economia de consum va deveni o societate a învățării. Firmele care învață mai repede vor învinge competiția. Învățarea va deveni un proces pe tot parcursul vieții, cea mai mare activitate de pe planetă și principalul sector de creștere al secolului XXI.”

Așa cum a demonstrat OCDE, persoanele care practică învățarea pe tot parcursul vieții nu vor beneficia doar personal, ci vor ajuta la construirea unei piețe mai puternice: „o forță de muncă calificată facilitează companiilor dezvoltarea și introducerea de noi tehnologii și practici de organizare a muncii, stimulând astfel productivitatea și creșterea în economie ca întreg.”

  1. O societate mai echitabilă

Multe persoane care practică învățarea pe tot parcursul vieții, în special la pensionare, își canalizează curiozitatea către voluntariat, așa cum se recomandă în cartea ‘Learning Later, Living Greater.’ . Aceste demersuri altruiste contribuie la o societate mai echitabilă și ajută generațiile mai vechi să fie în continuare incluse în societate și să se implice în activități semnificative.

Beneficiile învățării pe tot parcursul vieții

  1. Împlinire personală

Învățarea care este auto-dirijată conduce la un sentiment de împlinire (învățarea pentru a satisface curiozitatea, pentru a satisface o pasiune, pentru a reveni la hobby-urile pierdute etc).

Când această învățare duce la găsirea unui loc de muncă care se află la intersecția dintre a fi bun la ceva, a avea nevoie societatea și a face ceea ce iubește să facă, și-a găsit „motivul de a fi”, așa cum este definit de conceptul japonez de Ikigai.

  1. Dezvoltare profesională

După cum am menționat anterior, cei care învață în mod continuu sunt mai competitivi pe piața muncii și mai puțin susceptibili să rămână în urmă în fața automatizării și a schimbării perspectivei locurilor de muncă.

Karie Willyerd și Barbara Mistick, lideri în dezvoltare personală și învățare, recomandă cinci practici pentru a stimula învățarea pe tot parcursul vieții pentru a asigura securitatea locului de muncă:

  • Învață “din zbor” în orice situație.
  • Fii deschis la a-ți extinde orizonturile dincolo de mediul în care activezi în viața de zi cu zi.
  • Conectează-te cu persoanele care te pot ajuta să îți realizezi viitorul.
  • Ridică-te și rămâi motivat prin suișurile și coborâșurile unei cariere.

Mulți angajatori caută, de asemenea, în mod activ acei candidați cu mentalitate de învățare pe tot parcursul vieții, așa cum a făcut-o Rachel Peck, Directorul de L&D la Harry’s. După cum explică ea, „Verificăm valorile în timpul interviului, iar una dintre valorile noastre este ‘îmbunătățirea continuă’ […] În acest fel, ne auto-selectăm persoanele care au tendința de a învăța pe tot parcursul vieții”.

  1. Sănătatea mentală

Învățarea continuă pe măsură ce îmbătrânești ajută la menținerea plasticității creierului, prevenind boli precum demența. Un studiu din 2013 realizat de Robert Wilson a concluzionat că „o activitate cognitivă mai frecventă pe parcursul vieții are o asociere cu un declin cognitiv mai lent în vârstă”. În mod similar, Harvard Men’s Health Watch sfătuiește că “adoptarea unei noi activități care vă forțează să gândiți, să învățați și care necesită practică poate fi unul dintre cele mai bune moduri de a menține creierul sănătos”.

Exemple de Învățare pe tot parcursul vieții

Învățarea pe tot parcursul vieții este auto-dirijată. Ea poate consta în inițiative informale pe care o persoană le urmărește, ‘învățare accidentală’ sau poate avea o abordare mai formală în cadrul unor organizații stabilite (pentru un grad sau o certificare, sau nu).

  1. Învățare informală pe tot parcursul vieții

Învățarea nu trebuie să aibă loc într-o sală de clasă. Adulții pot găsi oportunități de învățare pe tot parcursul vieții în activitățile de zi cu zi:

  • Cultivarea curiozității: citirea unor cărți despre subiecte care nu sunt legate direct de cariera sau educația voastră, să urmărești documentare sau conferințe TED pe subiecte variate, sau chiar să inițiezi conversații cu persoane din diverse domenii pentru a înțelege mai bine perspectivele și experiențele lor.
  • Participarea la o clasă sau un atelier gratuit: Coursera sau EdX, unde poți urma cursuri gratuite de la universități de top din întreaga lume. De asemenea, poți participa la ateliere sau webinarii gratuite care sunt oferite de diverse organizații sau profesioniști din industrie.
  • Părăsirea zonei de confort: să înveți o nouă limbă, să participi la un curs de gătit, să te alături unei echipe de sport, sau chiar să călătorești într-o țară nouă.
  1. Învățare non- formală pe tot parcursul vieții

Învățarea formală pe tot parcursul vieții ia de obicei forma învățării tradiționale în sala de clasă, fie că este vorba de învățare specifică unei abilități, de învățare pentru a obține un grad sau un certificat, sau de formare profesională:

  • Programe online, fără acordare de grade, cum ar fi FreeCodeCamp sau Khan University.
  • Programe de educație continuă, cum ar fi cele de la The New School’s Adult & Continuing education programs.
  • Formare profesională, cum ar fi cele de pe site-ul nostru.
  • Programe online, cum ar fi cele disponibile la Pace University, Florida University, și George Washington University.

3. Învățare pe tot parcursul vieții în mediul de lucru

Deși învățarea pe tot parcursul vieții nu trebuie să aibă loc într-un context profesional, este adesea considerată un factor important în succesul carierei. Organizațiile de învățare în particular îmbrățișează abordarea învățării pe tot parcursul vieții.


Învățarea pe tot parcursul vieții reprezintă un proces de dezvoltare personală și profesională continuă care transcende granițele învățării formale. Într-o lume în continuă schimbare, a învăța pe tot parcursul vieții este o necesitate, nu doar un avantaj. Învățarea ne face mai competitivi pe piața muncii, ne crește reziliența în fața automatizării și a schimbărilor peisajului muncii și ajută la menținerea sănătății mentale în timpul îmbătrânirii.

Aceasta învățare poate avea loc atât în context formal, cum ar fi prin programele de educație continuă, formare profesională și programe online, cât și într-un context informal, cum ar fi prin cultivarea curiozității, participarea la ateliere gratuite sau părăsirea zonei de confort.

Importanța învățării pe tot parcursul vieții este recunoscută atât de angajatori, care o consideră o valoare importantă în procesul de recrutare, cât și de individ, care o percepe ca pe un mijloc de îmbunătățire a calității vieții și a sentimentului de valoare personală.