Petru Lazăr

General Manager @Human Inspire

Cu ocazia parcurgerii programului Empretec la Cluj-Napoca, din anul 2016, am cunoscut numeroși antreprenori tineri, printre care și Petru. Acesta este un alt beneficiu atunci când participi la diverse programe de formare: cunoști oameni cu care poți colabora profesional în viitor iar Petru este unul dintre aceștia.

Human Inspire, compania pe care o reprezintă, este în principiu despre scriere, implementare și asistență în proiecte din fonduri nerambursabile. Petru este de părere că: “proiectele se fac întâi cu oameni și apoi cu proceduri, dosare, instituții și legi”. A fondat Human Inspire în anul 2013 deoarece în spate exista o viziune pe care voia să o împărtășească cu ceilalți: să construiască comunități legate care aduc aceeași valoare/pasiune în businessurile lor.

Vă invit să citiți interviul pe care l-am pregătit. Enjoy 🙂

1. Care a fost motivația pentru a începe afacerea?

Am deschis firma de consultanță pentru accesarea fondurilor nerambursabile pentru a nu mai fi angajat și pentru a începe activitatea pe cont propriu.

2. Cum a început totul?

A început cu pași mici, aproximativ 5-10 clienți în primul an și apoi la zeci de clienți anual.

3. Ce obiective ți-ai propus la început?

Mi-am propus să câștig minimul necesar pentru a mă întreține și pentru a acoperi nevoile de bază, apoi mi-am propus să am un număr de clienți anual, o cifră de afaceri, etc.

4. Ce îți dorești de la afacerea pe care ai inițiat-o?

Îmi doresc să fie profitabilă și să am clienți multumiți, pe care să-i ajut să-și dezvolte activitățile sau inițiativele antreprenoriale.

5. Câți angajați ai avut la început și câți sunt în prezent?

La început nu am avut angajați, pe parcurs au fost 2-3 angajați, în funcție de necesități. În prezent, muncesc cu colaboratori și subcontractori persoane juridice.

6. Ce nivel de risc ți-ai asumat?

Unul mic, nu am investit mulți bani, doar am creditat firma pentru perioade scurte, apoi ea a generat suficiente venituri pentru investiții.

7. Ai reușit să îți stabilești un echilibru dintre muncă și viața personală?

Da, însă este o luptă continuă și e nevoie permanent să le țin în echilibru pe cele două.

8. Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat din ele?

Uneori, m-am asociat cu persoane care nu au fost de încredere și nu am fost destul de clar în ceea ce privește asocierea. Am învățat să fiu mai atent și selectiv cu colaboratorii și asociații și să scriu înțelegerile pe care le am cu aceștia(sub formă contractuală).

9. Ce faci mai bine decât competiţia?

Sunt atent la nevoile clienților și sunt concentrat pe rezultate, sunt sincer cu clienții și orientat pe colaborări pe termen lung.

10. Ce ai face diferit dacă ai începe din nou același business?

Aș fi mai atent cu cine m-aș asocia și poate aș avea mai mulți asociați pentru a face un business mai mare.

11. Ai mai fost implicat în alte afaceri? Ce nu a funcționat?

Am mai multe afaceri în prezent, unele funcționează mai bine, altele mai puțin. Nu a funcționat colaborarea cu unii asociați care au prea multe domenii de activitate și nu sunt concentrați pe rezultate sau nu controlează resursele financiare corespunzător (nu au un cash flow clar al afacerii).

12. Cum te-a afectat pandemia?

Activitatea a fost una profitabilă, însă a fost o perioadă grea în ceea ce privește munca cu instituțiile minim digitalizate și o provocare în munca de la distanță, fără a fi față în față cu clientul.

13. Ce sfaturi ai pentru cei ce vor să devină antreprenori?

Să faci foarte bine ceea ce vrei să faci, să înveți să colaborezi cu alți specialisti/experți și să livrezi rezultate, nu doar povești.

Dacă doriți să accesați fonduri nerambursabile, cu siguranță că Petru este omul potrivit pentru asta. Mai multe detalii găsiți aici.