Mihai Cristian Crețu

General Manager at Media Diplomatic & Co Owner at Ecoprest.

Pe Mihai l-am cunoscut printr-o conjuctură profesională în anul 2016 și de atunci am devenit prieteni apropiați. Eram uimită la început cât de tânăr și cât de implicat era în afacerea de atunci. Ulterior, a început altă afacere la care se dedică în prezent alături de soția lui. Este un exemplu de urmat, nu doar pentru antreprenoriat ci și pentru ambiția, perseverența și munca alocată de care dă dovadă pentru ceea ce îți dorește să obțină.

Ecoprest, a luat naștere în anul 2016, având ca principal obiect de activitate serviciile de dezinsecție, deratizare și dezinfecție. Principiul care le ghidează activitatea zilnică este controlul infestărilor cu dăunători și apariția bolilor asociate, protecția mediului, protejarea sănătății publice și îmbunătățirea vieții oamenilor. Considerăm că inovația este un factor cheie al succesului, și investim continuu în tehnologia de lucru și în personal, pentru a oferi clienților noștri servicii diferențiate de combatere a dăunătorilor.

Mihai Cristian Crețu

Redau în rândurile următoare interviul pe care i l-am luat zilele trecute.

Enjoy 🙂

1. Care a fost motivația pentru a începe afacerea?

Totul a luat naștere în anul 2016. În perioada aceea organizam sesiuni de instruire pentru administrația publică din România, în special pentru domeniul achizițiilor publice. La unul dintre seminariile noastre a participat și un reprezentant al unui operator economic din industria controlului dăunătorilor. Am interacționat destul de mult pe parcursul acelui eveniment, am discutat despre acest domeniu și atunci am realizat ca mi se potrivește mănușa.

2. Cum a început toată povestea?

Începutul a fost destul de greu, concurența este foarte mare pe aceasta piață. Timp de aproape 3 ani am căutat sa cooptăm cei mai buni experți din domeniu și am investit foarte mult în tehnologie și în pregatireă profesională. În anul 2019, pot spune că am ajuns la maturitatea și afacerea a devenit profitabilă.

3. Ce obiective ți-ai propus la început?

Socoteala de acasă nu s-a prea potrivit cu cea de la târg. După șase luni de activitate am realizat că setasem obiective mult prea ridicate și riscăm să falimentăm încă din primul an de activitate. Am reevaluat planul inițial de afaceri și am venit cu nouă strategie, bazată pe pași mici dar siguri.

4. Ce îți dorești de la afacerea pe care ai inițiat-o?

Lucrez foarte mult la procedurarea tuturor activităților, astfel încât lucrurile să meargă fără mine la cârmă. Principalul beneficiu pe care ți-l aduce statutul de antreprenor nu este reprezentat de venit, principalul benefeciu este libertatea, să faci tot ce iți dorești, să îți folosești timpul pentru a face ceea ce îți place.

5. Câți angajați ai avut la început și câți sunt în prezent?

La început am fost doar eu și sotia mea, medic veterinar de profesie. În momentul de față, echipa noastră este alcătuită din 8 persoane și este în continuă creștere.

6. Ce nivel de risc ți-ai asumat?

Unul destul de mare, am investit foarte mulți bani și timp iar din cauza greșelilor de la început am fost chiar în pragul falimentului.

7. Ai reușit să îți stabilești un echilibru dintre muncă și viața personală?

Am un echilibru dar nu este, încă, cel dorit. Lucrez la acest capitol.

8. Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat din ele?

Am făcut destul de multe greșeli, mai ales la început. Din toate am învățat câte o lecție și, acolo unde greșelile m-au costat bani, am considerat că aceea a fost suma pe care am plătit-o pentru a învăța. Cele mai mari greșeli au fost deschiderea unui punct de lucru într-un oraș la 500 km distanță mult prea devreme, încă nu aveam stabilitate nici la sediul principal din București, gestionarea defectuoasă a resurselor umane și introducerea unui nou serviciu în portofoliu fără un studiu de piață înainte.

9. Ce faci mai bine decât competiţia?

Ne studiem competiția permanent pentru că, așa cum spuneam și mai devreme, concurența este foarte mare în acest domeniu. Punem foarte mare accent pe control calității pentru a putea oferi servicii sigure și eficiente pentru toții clienții noștri, atât persoane juridice cât și persoane fizice.

10. Ce ai face diferit dacă ai începe din nou același business?

Nu cred că aș schimba nimic, tot ce am făcut prost a fost lecție învățată care m-a format ca antreprenor.

11. Ai mai fost implicat în alte afaceri? Ce nu a funcționat?

Da, așa cum spuneam la iînceputul interviului, am avut un business, grupul de firme Media Diplomatic, în domeniul formării profesionale și al serviciilor de consultanță în management pentru instituții publice. Odată cu venirea pandemiei, activitatea de la Ecoprest a crescut foarte mult și am luat decizia de a renunța la organizarea sesiunilor de pregătire profesională. În prezent, Media Diplomatic oferă servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice și în implementarea sistemelor de management.

12. Cum te-a afectat pandemia?

A avut un impact pozitiv asupra activității noastre prin prisma serviciilor de dezinfecție pe care le oferim.

13. Ce sfaturi ai pentru cei ce vor să devină antreprenori?

Dacă ți-ai dat seama ce îți place să faci, înainte de a porni propia afacere, angajează-te pentru minimum 1-2 ani la o companie din domeniu și “fură meserie” de la cei care sunt deja de ceva timp pe piață. Experiența pe care o vei căpăta poate să valoreze mai mult decât orice facultate sau orice curs de pregătire profesională. Abia în momentul în care stăpânești domeniul, pleacă pe cont propriu și implementează tot ce ai învățat.

Îl puteți urmări pe Mihai sau compania Ecoprest pe Insta sau Facebook .