Daniel Bîcîilă

Co-founder @Dasano Sănătate prin Bucate

Deseori ajung prin Galați cu diferite programe de formare profesională adresate tinerilor și chiar așa l-am cunoscut pe Daniel. Un om sociabil, deschis și foarte dedicat afacerii pe care o reprezintă. Am gustat și eu din bunătățile Dasano și vi le recomand cu drag. 🙂

În rândurile ce urmează, vă las să îi cunoașteți mai bine pe Daniel și soția sa, Andreea, fondatorii Dasano Sănătate prin Bucate.

Daniel și soția sa, Andreea.

1. Care a fost motivația pentru a începe afacerea?

Această afacere am construit-o de la zero împreună cu soția mea, Andreea. Amândoi eram angajați și știam că putem mai mult și ne doream mai mult. Simțeam “o chemare” de a pune în practică și a dezvolta propriile idei.

2. Cum a început totul?

Totul a început din dorința noastră de a ne hrăni sănătos, cu alimente care să fie cât mai puțin procesate, să nu conțină aditivi, coloranți, conservanți, etc. Căutând astfel de produse am observat că se găseau foarte greu sau nu se găseau deloc pe piață. Gândindu-ne că așa cum suntem noi, mai sunt și alte persoane care își doresc același tip de produse, am început să căutăm producători mici, care fac produse exact așa cum ne dorim noi, și să le livrăm la domiciliul clienților. După câțiva ani de livrări la domiciliu, am deschis și primul magazin fizic.

3. Ce obiective ți-ai propus la început?

Inițial, aveam două mari “obiective”, mai degrabă visuri: În primul rând, să aducem sănătate și să o păstrăm acolo unde ajungem (la prietenii și la clienții noștri) cu produsele pe care le aduceam de la micii producători; în al doilea rând, să redăm tradiției și bucatelor românești locul pe care îl merită, și anume în sânul familiilor noastre.

4. Ce îți dorești de la afacerea pe care ai inițiat-o?

Dorim să deschidem magazine în orașele din apropierea noastră, ulterior, dorim să vindem franciza.

5. Câți angajați ai avut la început și câți sunt în prezent?

La început, nu am avut angajați. Noi făceam tot: mergeam la producători, luam comenzi, livram produsele, stabileam strategiile de promovare, făceam grafica pentru pliante/social media, împărțeam pliante prin oraș, etc. Acum avem cinci angajați și mai multi colaboratori externi.

6. Ce nivel de risc ți-ai asumat?

În fazele inițiale ale proiectului, am investit o sumă mică de bani cu care am cumpărat o mașină pentru livrări, și am ales să ne păstrăm joburile, deci aș putea spune că la început ne-am asumat un risc mic, calculat. Voiam să testăm și să vedem daca ideea noastră are potențial. După ce am văzut că ideea noastră are valoare și numărul de clienți se mărește, am investit toți banii pe care îi aveam și am renunțat la joburile noastre pentru a ne dedica full time afacerii.

Bunătăți de la Dasano.

7. Ai reușit să îți stabilești un echilibru dintre muncă și viața personală?

În primii ani a fost mai greu să avem un echilbru în acest sens, deoarece amândoi lucram foarte mult. Țin minte că ne trezeam dimineața la 5-6 și ajungeam acasă la 12-1 noaptea. Acum am reușit, să le echilibrăm pe cele două. De fapt, am învățat că este important să ne alocăm timp și pentru noi și să facem lucruri care ne bucură.

8. Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat din ele?

Am făcut multe greșeli, dar cea mai importantă cred că a fost faptul că nu am avut proceduri făcute. Știam că ne trebuie, dar am tot amânat să le facem și să le implementăm. Din aceste motive am avut de suferit atât pe partea de dezvoltare cât și pe partea de relație cu angajații.

9. Ce faci mai bine decât competiţia?

Avem un portofoliu mult mai mare de produse rare și unice ce provin de la mici producători de la noi din țară și din afara țării. Totodată, angajații noștri sunt mai bine formași/pregătiți profesional.

10. Ce ai face diferit dacă ai începe din nou același business?

Dacă am începe din nou același tip de business, am deschide mai repede primul magazin fizic, am investi mai devreme sume mai mari în promovare, am face procedurile de lucru și le-am implementa mai repede și am externaliza activitățile care se pot externaliza, pentru a ne putea concentra pe dezvoltarea afacerii.

11. Cum te-a afectat pandemia?

Întrucât afacerea noastră are la baza produse alimentare de calitate, iar clienții țintă sunt persoane care au venituri medii și peste medie, pandemia nu ne-a afectat ca și cifră de afaceri, însă ne-a scăzut profitabilitatea (modificarea programului de lucru pentru a nu se intersecta colegii care lucrau în ture diferite, folosirea de soluții dezinfectante în cantități mult mai mari decât înainte, achiziționarea de măști de protecție pentru angajați, am facut livrări la domiciliu fără o taxă suplimentara de livrare, etc.)

13. Ce sfaturi ai pentru cei ce vor să devină antreprenori?

Consider că încă sunt la început de drum în domeniul antreprenoriatului și știu că mai am foarte multe lucruri de învățat, așadar, pentru cei care vor să devină antreprenori, din punctul meu de vedere, cred că cele mai importante lucruri sunt:

– Educația continuă, atât în domeniul în care își doresc să activeze profesional cât și în domenii conexe afacerilor (fiscalitate, economie, resurse umane, etc.).

– Realizarea unui plan de afaceri: poate fi un mic plan de afaceri (30-40 de pagini), în care să definească cine sunt clienții (avatarul clientului ideal), unde îi găsește pe aceștia, care sunt concurenții, care e USP-ul (unique selling proposition) produselor/serviciilor pe care le oferă, care este bugetul necesar în primele etape, care este legislația în vigoare pentru domeniul respectiv de activitate și care sunt documentele și avizele necesare. Nu cred neapărat în planurile de afaceri stufoase, deși primul plan de afaceri făcut de mine a avut 120 de pagini și conținea previziune financiară pe 5 ani.

– Curajul de a trece la acțiune și de a implementa planul de afaceri.

– Perseverența este foarte importantă deoarece este posibil ca rezultatele să nu apară imediat.

– Crearea unei rețele de networking cu oameni care activează în același domeniu și în domenii conexe.

Bunătăți de la Dasano.

Pe Daniel și Andreea, îi găsiți aici cu produsele lor.